Dorćolski koridor
Po prvobitnom planu, proširenje trolejbuske mreže je trebalo da ide Takovskom ulicom od Jaše Prodanovića do Cvijićeve, te Cvijićevom ulicom od Jaše Prodanovića do skretanja u Poenkareovu, Poenkareovom i Venizelosovom, te Gundulićevim vencem , Žorža Klemensoa i Dunavskom do okretnice preko puta trolejbuske garaže, koja bi se prvobitno izgradila. Kasnije se promenio plan, utoliko što se odustalo od Gundulićevog venca, nakon protesta građana, te bi kontaktna mreža bila razvučena duž cele Venizelosove ulice, i kod zdravstvene ambulante „Venizelosova“ skretala u Žorža Klemensoa. Kako je izjavio gradski urbanista Marko Stojčić, do promene plana je došlo nakon iznesenih argumenata građana, koji su bili na mestu, a to su da je ulica uska, kao i da postoji mnogo zelenila i parking mesta.
U jeku protesta zbog ukidanja trolejbuske linije 28, predstavljen je, još jednom izmenjen plan proširenja trolejbuske mreže na Dorćolu, po kome je odlučeno da se privremeno izgradi kontaktna mreža u Gundulićevom vencu, ovog puta na delu od Žorža Klemensoa do Dobračine ulice. U okolnim zgradama su deljeni letci sa obaveštenjem o najnovijem planu. Kao što se da primetiti u letku, Dobračina ulica je prikazana kao ulica kojom će se trolejbusi kretati u redovnom režimu, a ne samo kao pomoćna mreža za odlazak do garaže. Da li će zaista tako i biti, pitanje je.

Po ovom planu je planirano, kako je rečeno u gradsoj upravi, da se uradi duž privremene trase upravo ono zbog čega se i odustalo od prvobitnog plana razvlačenja kontaktne mreže duž Gundulićevog venca, na delu od Venizelosove do Žorža Klemensoa, a to je uklanjanje parking mesta i seča stabala.
Pošto su građani Gundulićevog venca i okolnih ulica saznali za plan, organizovali su proteste.
Što se tiče seče stabala, postavlja se pitanje opravdanosti njihove seče i uklanjanja, ne samo zbog toga što nam ne dostaje dovoljan broj stabala u centru grada, već i zbog činjenice da isto to drveće u Dobračinoj ulici, gde svakodnevno prolazi veliki broj trolejbusa, drveće uopšte ne smeta za neometano kretanje, što se da i videti na fotografiji ispod.
Sa druge strane, imamo mnogo veći problem, vezano za kola, koja bi morala da se uklone po uklanjanju parking mesta, kako bi trolejbusi mogli da budu parkirani i da čekaju vreme na privremenoj trasi u Gundulićevom vencu. Na to se nadovezuje problem povećane novogradnje na Dorćolu, te samim tim i povećanja broja vozila , a naravno i potrebe za parking mestima. Kako još uvek imamo dovoljan broj ulica sa širinom i za kolovoz i za parking, trenutno ne gori pod nogama. Ako bi se uklonila "sporna" parking mesta u Gundulićevom vencu, postavlja se pitanje gde bi se svi ti ljudi parkirali, obzirom da slobodnih mesta u okolnim ulicama gotovo da i nema, pa se tako zna praviti i po nekoliko krugova u okolini jednog bloka, u nadi da će se osloboditi neko mesto, da bi se na kraju konstatovalo da od toga nema ništa i da mora na nekom trećem mestu da se parkira. Čak je i samim stanarima ponekad problem za parkiranje.
U međuvremenu, građani Dorćola, dela kojim je predviđena trasa širenja mreže trolejbusa, predložili su da kontaktna mreža bude razvučena, umesto Venizelosovom ulicom, duž Knežopoljske ulice, pa Dunavskom ulicom do Luke Beograd, Žorža Klemensoa i dalje ponovo Dunavskom do lokacije buduće okretnice.
Umesto odgovora na predloženu trasu, dobijen je odgovor vezano za stabla. U Direkciji za građevinskog zemljište su objasnili da postojeći projekat ne podrazumeva seču drvoreda i uklanjanje dela trotoara, već uklanjanje šest stabala i opsecanje trotoara na mestima gde se postavljaju stubovi kontaktne mreže. To nas opet vraća na sam početak i pitanje svih pitanja, kako stabla u Dobračinoj ne smetaju za kontaktnu mrežu, a u Gundulićevom vencu smetaju?
U jeku ovog problema, iz gradske uprave se često spominje i kako su trolejbusi znatno zdraviji za okolinu, te da se zato ne odustaje od daljeg razvoja trolejbuske mreže. A ne tako davno, sredinom 2017. godine, predsednik republike Srbije, tada premijer, Aleksandar Vučić je izjavio da želi da grad Beograd ima 100 elektrobusa, koji bi zamenili trolejbuse, zato što prave probleme u elektronaponskoj mreži i zato što kada jedan stane, onda stane pola saobraćaja u toj ulici, što više nema nikakvog smisla.
Da stvari idu na bolje, samo se na trenutak pomislilo. Iako su stanovnici Dorćola imali sastanak sa gradskim urbanistom Markom Stojčićem, samo je potvrđeno ono što je ranije odlučeno, da bude privremena trasa duž Gundulićevog venca, bez odgovora na brojna pitanja koja su uputili. Kako je za Radio Slobodna Evropa (RSE) rekla Lena Cvetković Kadić, stanarka donjeg Dorćola, na sastanku se ništa nije dogovorilo, te se i dalje ne zna šta će objektivno tu da se dešava. Ne zna se broj trola i dinamika tog saobraćaja, kao ni koliko će tačno biti ukinuto parking mesta. Ne zna se ni zašto baš moraju to da budu već pomenute ulice, a ne neke koje su već u funkciji trolejbuskog saobraćaja. “Najvažnije je da imamo želju građana i komšija. Imamo i pravni tim i nastavljamo sa dokumentacijom koja će se pravno protiviti njihovoj dokumentaciji, jer smo videli da imamo prostor za to”, dodaje Cvetković Kadić.
Prema mišljenju pojedinih građana, pomenuta trasa duž Venizelosove, Gundulicevog venca, Žorža Klemensoa i Dunavske ima veze sa time što se želi jednim udarcem ubiti dve muve. Naime, kako Venizelosovom prolazi samo linija 37, a u broju 29 se gradi stambeno – poslovni kompleks „Novi Dorćol“, i kako je spominjano ranije, na prostoru trolejbuske garaže u Dunavskoj je planirana izgradnja kompleksa poput Novog Dorćola, a trole da imaju garažu pored autobuskog depoa „Kosmaj“ u neposrednoj blizini naselja Medaković III, oni su glavni „krivci“ novog trolejbuskog koridora, obzirom da linije 37 i 44 (kroz Žorža Klemensoa) nisu dovoljne. I dok se nastavljaju protesti stanovnika Dorćola i Zvezdare, uveliko se radi na izgradnji kontaktne mreže.
0 comments:
Post a Comment